Grønne veje og lommepark
Lokal inddragelse skabte synergi og har resulteret i et nyt grønt åndehul i grundejerforeningen.
Bygherre: G/F Katrinedal
Lokation: Vanløse, København.
PKP’s rolle: Totalentreprenør
Afkoblet vejareal: Ca. 14.400 m2..
Entreprenør: Anlæg: Østkysten. Beplantning: Kasvu Haver.
Status: Færdigetableret og i drift (2023)
Anlægsprojekter kan styrke fællesskabet gennem lokal inddragelse og skabe lokale forandringer! Ved at integrere regnbede, som er løsninger der håndterer og renser regnvandet lokalt, kan vi aktivt engagere beboerne i udviklingen af deres nærområde. Regnbede forsinker regnvandets vej til kloakken og reducerer risikoen for overbelastning under større regnhændelser, hvilket mindsker risikoen for oversvømmelser.
Når lokalsamfundet inddrages i planlægningen af sådanne projekter, skabes der et stærkere ejerskab og engagement. Dette samarbejde kan føre til øget bevidsthed og en stærkere fællesskabsfølelse. Ved at arbejde sammen om at implementere grønne løsninger som regnbede, bliver borgerne en aktiv del af byens klimasikring og bidrager til at skabe et smukkere og mere bæredygtigt bymiljø.
Lokal inddragelse kan være med til at sikre, at projekterne er tilpasset områdets unikke behov og ønsker. Denne tilgang fremmer også social sammenhængskraft og gør det muligt for beboerne at tage del i beslutninger, der påvirker deres dagligdag. Sammen kan vi skabe byrum, der ikke kun teknisk løser udfordringer, men også beriger lokalsamfundet på mange flere parametre.
Lokal inddragelse og genbrug:
I Katrinedals kvarter har den store blodbøg i midten været et kendetegn for villaområdet. Tidligt i projektet blev der dannet en aktiv arbejdsgruppe, som ønskede at forbedre området omkring blodbøgen. Fordi dialogen blev indledt tidligt i forløbet, kunne det indgå som en del af klimatilpasningsplanen. Sammen med arbejdsgruppen blev der designet en lommepark omkring det ikoniske træ. Eksisterende elementer blev indarbejdet i projektet, og der opstod en mulighed for at nedlægge en vejstrækning og omdanne den til en grøn kile i midten af kvarteret. Under gravearbejdet i området fandt man mange gamle brosten, som blev genbrugt i lommeparken til belægning og kantafgrænsning
Privat medfinansiering:
Byens klimatilpasning er en kompleks udfordring, der kræver både tid og ressourcer. Det omfatter forskellige initiativer såsom opførelse af skybrudstunneler, udvidelse af kloaksystemet, gentænkning af grønne områder og ikke mindst involvering af lokalsamfundet i regnvandshåndtering. Ved at deltage kan I bidrage til at mindske skader fra skybrud og sikre byen bedre mod klimaændringer, uden at det belaster jeres grundejerforening økonomisk i større omfang. HOFOR tilbyder økonomisk støtte til private klimatilpasningsprojekter gennem en medfinansieringsordning, som giver borgere og foreninger mulighed for støtte til lokale regnvandsprojekter.
Vi sikrede, at G/F Katrinedal modtog 100% medfinansiering, da de kom med på den første ordning. Denne ordning er nu udgået, men der er nye vilkår på vej og vi er i tæt dialog med HOFOR, så vi sammen kan skabe en endnu mere klimarobust by.
Hvis du er interesseret, er du velkommen til at kontakte os for at høre nærmere.
Det tekniske:
Vejbedene er anlagt langs vejsiden, hvor en del af vejkassen er erstattet med beplantet filterjord. Regnvandet løber ind og samler sig i bedet, hvor det fordeles over overfladen via en fordelingsrende i cortenstål. Vandet siver ned igennem filterjorden som fungerer som et naturligt filter, der renser vandet for forurenende stoffer. Under jorden placeres faskiner som kan opmagasinere det rensede vejvand inden det siver ud til den omkringliggende jord. Ved kraftige regnskyl vil vandet løbe gennem et overløb med sandfang direkte ned i faskinerne. Ved skybrud, hvor faskinen er fyldt og bedets kapacitet er opbrugt, er der også installeret et direkte overløb til kloaknettet. Faskinerne er desuden udstyret med et droslet tilløb til kloaksystemet, hvilket sikrer at der normalt er cirka 50 % kapacitet tilbage i anlægget i situationer med hyppige regnhændelser. Afgrænsningen mod kørebanen er udført i røde granitkantsten fra Sverige. I bedene er der også installeret to reflekterende pullerter i lærketræ som tydeliggør bedenes placering på vejen. I bedenes indløb er der etableret et bypass der har direkte tilslutning til kloakken, så bedet kan frakobles om vinteren så der ikke kommer saltholdigt vand ind i bedet.